Geçtiğimiz sezon otellerin pahalı oluşu gündem yaratmıştı. Şimdi, bunun yerine oteller fiyat ayarlamasına gitti.
Şu konu da göz ardı edilmemeli:
Sezon uzadıkça otel fiyatlarında düşüş yaşanıyor. Eğer kış sezonu gündeme gelirse otel fiyayları nerdeyse yüzde 50 indirime gitmiş oluyor.
Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (AKTOB) Başkanı Kaan Kavaloğlu, 2023 yılını değerlendirdi ve 2024 hedefleri hakkında bilgi verdi.
Türkiye’de çok iyi geçen sezonların ardından her şey dahil sisteminin hafifletilmesi gerektiğini söyleyen Kavaloğlu, konu ile ilgili şunları söyledi:
“Çok iyi geçen peş peşe sezonların ardından her şey dahil sisteminin de hafifletilmesi gerektiğini düşünüyorum. Rekabetin zorlu olmasından dolayı bazı şeylerin içini fazla fazla doldurduk. Rakiplerimiz bu kadar yoğun çalışmalar yapmıyor. Bir tık geriye gelmek gerekecek. Bunun çalışmasını da yaptık. Her şey dahil sistemini düşük, orta ve yüksek seviye olarak planladık. Otellerin gelirine göre de bunu raporladık. Bu sistemin standardını belirleyeceğiz artık. Otellerin yenilenmesi ile ilgili hazırlık yapmasını şart görüyoruz. Unutmayalım biz İspanya’ya tesislerimizin yeniliği sayesinde rakip olduk. İspanya’nın çok fazla yıpranmış oteli var. Ama orada Avrupa Birliği’nin (AB) sağladığı finansal destekleri kullanarak yenileme yapıyorlar. Bizim de bu konuda önlemler almamız gerekiyor. Neden? Çünkü tesislerimiz eskiyor. Bu durumla ilgili hazırlık yapmamız şart. Sektör rot balans ayarı yapmalı. Bunun için de finansman yaratmak gerekecek. Çünkü iyi sezonlar peş peşe gelmez ve kâr edemezsek bu işi öz sermaye ile yapmak zorunda kalacağız. Bu da sınırlı hareket demek. Bunu söylerken otellerin yıllık bakımından bahsetmiyorum. Sağlam bakımlardan bahsediyorum. O yüzden şimdiden bu konuyla ilgili oturup planlama yapmamız şart. 2024 sezonu için erken konuşmamak gerekiyor. Yeni sezonda fiyat ve hizmet avantajımızı kesinlikle kaybetmeden adımlar atmalıyız. Oteller erken açılabiliyor mu, sezon nisan ayında başlayabilecek mi, sezonu uzatabilecek miyiz bakıyoruz. Elbette turizmin aylara yayılması da var. Biz hep 12 ay turizm diyoruz ama gerçekçi olmak lazım. Sistemi önce 7, sonra 12 ay olarak planlamalıyız.”
2023 sezonunun zam şampiyonu oteller de belli oldu.
Maliyet artışlarından en fazla etkilenen sektörlerin başında gelen konaklama ve yeme-içme sektörü Haziran, Temmuz, Ağustos, Eylül, Ekim ve Kasın aylarının ardından Aralık ayında da yıllık bazda zam şampiyonu oldu.
Türkiye İstatistik Kurumunun (TÜİK) verilerine göre enflasyon 2023 yılının Aralık ayında bir önceki aya göre yüzde 2,93, bir önceki yılın Aralık ayına göre yüzde 64,77, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 64,77 ve on iki aylık ortalamalara göre yüzde 53,86 olarak gerçekleşti.
2023 yılında yıllık bazda en fazla artış gösteren ana grup yüzde 93,24 ile lokanta ve oteller olurken onu yüzde 82,06 ile eğitim, yüzde 79 59 ile sağlık, yüzde 77,14 ile ulaştırma, yüzde 72,01 ile gıda ve alkolsüz içecekler ve yüzde 71,26 ile alkollü içecekler ve tütün takip etti.
Ana harcama grupları itibarıyla 2023 yılının Aralık ayında bir önceki aya göre en fazla artış yüzde 5,30 ile eğlence ve kültürde gerçekleşti. Eğlence ve kültürü yüzde 4,97 ile konut, yüzde 4,81 ile gıda ve alkolsüz içecekler, yüzde 4,44 ile sağlık izlerken, lokanta ve oteller yüzde 2,81 ile sekizinci sırada yer aldı.
Lokanta ve otellerde fiyatlar bir önceki aya göre yüzde 2,81, bir önceki yılın aralık ayına göre yüzde 93,24 bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 9324 ve 12 aylık ortalamalara göre yüzde 81,23 arttı. Eğer
Enflasyon Araştırma Grubu (ENAG), Aralık ayında aylık enflasyonu yüzde 4,12, yıllık enflasyonu yüzde 127,21 hesapladı.