İçişleri Bakanı Süleyman Soylu, Bakırköy, Bayrampaşa ve Bahçelievler’de seçmen ile bir araya gelen İçişleri Bakanı Süleyman Soylu,  "Yeşil pasaport, vatandaşımızın uluslararası dolaşımı için tanınan bir haktır. Kimlerin bu pasaportu alacağı mevzuatımızda bellidir, geri alınması veya iptal edilmesi söz konusu değildir. Belirlenen şartlar, sınırlamalar ve sayıların aşılması halinde yaşanabilecek durumu anlattım" dedi.

İçişleri Bakanı Süleyman Soylu, seçim çalışmaları çerçevesinde İstanbul’daki programlarına hız kazandırdı. Bakan Soylu, önce Bakırköy İstanbul Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği, daha sonra Bayrampaşa Yıldırım Mahallesi, ardından ise Bahçelievler Of Hayrat Birleşik Makiler Eğitim ve Kültür Derneği'ndeki vatandaşlarla bir araya geldi.

YEŞİL PASAPORT İPTAL EDİLMEYECEK?

Yeşil pasaportla ilgili yaşanan sıkıntılara da değinen Soylu, "Yeşil pasaport meselesinin şöyle bir problemi var. Takdir edersiniz ki, yeşil pasaport daha ziyade dış dünyayla, daha önceden kurulmuş olanlar, verilmiş olanlar var ama Türkiye'nin dış dünyayla münasebetlerinde, özellikle ihracat alanında ve diğer noktalarda, münasebetlerinde elimizi çok güçlendiren, özellikle diplomatik ziyaretlerde, özellikle kurumların ziyaretlerinde elimizi çok güçlendiren bir süreçtir. Ve bu yeşil pasaportun da belli bir miktarı var. Yani dünyanın bize tahsis ettiği belli bir miktar var. Biz bu miktarı aşmak üzereyiz. Yani aştık da diyebiliriz aslında. Bu konu Dışişleri Bakanlığımız sürekli olarak tenkit edilmektedir. Yani bunu aşıyorsunuz diye. 

YEŞİL PASAPORT NEDİR?
Yeşil pasaport, devlet adına çalışan memurlara ve belirli şartları taşıdıkları sürece bu memurların ailelerine, 5 yıllık süre ile verilen pasaport türüne denir. Yeşil renkli olduğu için yeşil pasaport olarak da adlandırılır. Hususi pasaportun birçok ayrıcalığı bulunur. Birçok ülkeye belirli gün sayısı ile sınırlı olmak üzere vizesiz giriş sağlar.

YEŞİL PASAPORT KİMLERE VERİLİR?

Yeşil pasaport, sadece devlet kuruluşunda memur statüsüne sahip ve Emekli Sandığına kayıtlı kişilere verilmektedir.

-TBMM eski üyeleri ve eski bakanlara,
-Birinci, ikinci ve üçüncü derece kadrolarda bulunan ya da emekli olmuş memur ve diğer kamu görevlilerine,
-Büyükşehir il ve ilçe başkanlarına (görev süreleri boyunca),
-Birinci dereceden emekli olan eski belediye başkanlarına,
-Devlet sporcularına,
-Belirli şartlara tabi olmak üzere Özelleştirilen Türk Telekom, T.C. Ziraat Bankası, Halk Bankası ve Emlak Bankası çalışanlarına,
-2017’de çıkan “İhracatçılara Hususi Damgalı Pasaport Verilmesine İlişkin Esaslar” isimli yasa gereğince belirli ihracat oranlarını geçmiş iş insanlarına,
-Yeşil pasaport alma hakkı bulunan kişilerin 25 yaşını aşmamış çocuklarına ve eşine yeşil pasaport verilir.

YEŞİL PASAPORT NASIL ALINIR?

Hususi pasaport başvurusu yapacak kişilerin gerekli belgeleri tamamlayarak ve gerekli ödemeleri yaparak il nüfus müdürlüklerine başvurmaları gerekir. Yeşil pasaport başvurusu için randevu Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü sayfasından online olarak alınabilir.

Yeşil Pasaport Alma Şartları
Yeşil pasaport birinci, ikinci ve üçüncü dereceden kadrolu memurlara ya da bu şartları sağlayan emekli memurlara, eski bürokratlara, bazı şartları sağlayan ihracat yapan iş insanlarına, il ve ilçelerde görev yapan ya da birinci dereceden emekli olan belediye başkanlarına, devlet sporcuları gibi kişilere ve uygun şartları sağlayan aile üyelerine verilir. 

Aile Üyelerinin Yeşil Pasaport Alma Şartları
Yeşil pasaport hakkına sahip kişinin çocuğu 18 yaşından küçük ise şartsız bir şekilde pasaport alabilir. 25 yaş altı için de birlikte ikamet etmek, herhangi bir işte çalışmamak, evli olmamak, öğrenimine devam etmek gibi şartları sağlaması gerekir. Anne ve babanın boşanmış olması durumunda, velayet sahibi ebeveynin onayı aranır.

Anne ve babanın boşanma davasının devam sürecinde kesinleşme şerhi aranmaksızın mahkemece verilen ara karara göre işlem yapılır.

Yeşil pasaport hak sahibinin vefatı halinde reşit olan çocuklar için yasal temsilci aranmaz, reşit olmayan çocuklar için sağ olan ebeveynin ya da yasal temsilcisinin onayı gerekir.

Eş durumundan dolayı şart aranmaksızın yeşil pasaporta sahip olunabilir. Detaylı bilgi için Pasaport İşlemleri web sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

İhracat Yapan Kişilerin Yeşil Pasaport Alma Şartları
Son 3 takvim yılı itibarıyla yıllık ortalama ihracatı 500 bin doların üzerinde olan (3 yıllık toplam ihracatı 1.5 milyon dolar üzerinde olan) ihracatçı firma temsilcilerine yeşil pasaport verilir. İhracatçı firmaların sahipleri, ortakları ve çalışanları bu hususi damgalı pasaport hakkından yararlanabilir. 

Detaylı bilgi ve başvuru formuna ulaşmak için Yeşil Pasaport Başvuru Formu sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

Kaç Yıllık Memur Yeşil Pasaport Alabilir?
Kaç yıllık memuriyet hizmeti olduğuna bakılmaksızın birinci, ikinci ve üçüncü dereceden kadrolarda çalışanlar yeşil pasaport alabilir.

Yeşil Pasaport Hakkında Sıkça Sorulan Sorular
Yeşil pasaport kaç günde çıkar?

Başvuru yaptıktan sonra kişiselleştirilen pasaportlar PTT kargo ile il merkezlerine 1 ila 2 gün, ilçe merkezlerine en geç 4 iş günü içinde teslim edilebilmektedir.

Hususi damgalı talep formu nereden alınır?

Hususi/Hizmet Damgalı Pasaport Talep Formunu https://randevu.nvi.gov.tr web sitesi üzerinden temin edebilirsiniz.

Hususi pasaport ne kadar süreli verilir?

Hususi damgalı yeşil pasaportların geçerlilik süresi; Yerli ve Milli pasaport üretimine başlanması sebebiyle  5 yıldan 10 yıla çıkarılmıştır. Süresi dolan veya dolmasına bir yıldan az süre kalan pasaportların  geçerlilik süresinde uzatma işlemine başlanırken, süre uzatma işlemi ücretsiz yapılabilmektedir.

Yeşil pasaportun süresi nasıl uzatılır?

Yeşil pasaportunuzun süresini uzatmak için Haziran 2010'dan sonra düzenlenmiş ve fiziki olarak kullanılamayacak şekilde hasar görmüş pasaportunuz ile il nüfus ve vatandaşlık müdürlüklerine şahsen müracaat etmeniz gerekir.

Hususi (yeşil) pasaport uzatma işlemi ücretsiz yapılmaktadır.

Yeşil pasaportlar nerede yenileniyor?

Yeşil yani hususi pasaportlar Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’nce yenilenmektedir.