Tatil denince eğlence de akıllara geliyor. Gün boyu yeme-içme, deniz ve güneşle haşır-neşir olanlar akşamları yatağa girmeden eğlence istiyor. Oteller de buna göre hazırlık yapıyor.
Eğlence sektörü çok para gerektiriyor. Bu sektörde oyunun kuralları da değişti.
Tureks Uluslararası Fuarcılık A.Ş. CEO’su ve ATRAX Fuarı’nın Organizatörü olan Nergis Aslan, fuarla ilgili önemli açıklamalarda bulundu. Aslan, fuarın gelişim süreci, sektöre etkileri ve gelecek planları hakkında değerli bilgiler paylaştı.
“Fuarın enteresan bir hikâyesi var. 2012 yılında eğlence endüstrisi kelimesinden ilham alınarak ortaya çıkan proje, ülkede dağınık, birbirini tanımayan az sayıda firmayı bir araya getirdi ve daha ilk yılında çok sayıda uluslararası katılımcı ve ziyaretçi ile buluşturdu. Sonraki yıllarda yeni oyuncuların pazara girmesi, sektörün büyümesi, birbiri ile proje ortaklıkları yapması, sektör birlikteliği oluşturması ve bunun yanı sıra eğlence sektörünün Türkiye oyuncularının uluslararası bilinirliği ve güvenini oluşturmasında öncü oldu. 2012 yılından bugüne çok şey değişti. Dünya değişti, oyun değişti, oyunun kuralları değişti, oyuncular yenilendi. Özellikle pandemiden sonra son üç yılda fuarın % 80 büyümesi yanı sıra sektör de beklenenin üzerinde bir hareketlilik yaşamaya başladı. Bu hareketlilik sadece Türkiye değil tüm dünyada şaşırtıcı rakamlara ulaştı. Tüm dünyada eğlence, macera, park, dinlenme ve aktivite endüstrisinde talep artışı ve yeni yatırımlar yükselen bir ivmeye geçti. Aktif yaşam, eğlence, spor ve dinlenme tesislerine gösterilen yoğun talep sektörü harekete geçirdi.”
Rakamlar hızla yükselirken; yatırımcılar mevcut tesislerin cazibesini ve değerini artırmayı, ya da eğlence faaliyetlerine duyulan ilgiyi gözlemleyerek yeni yatırımlar yapmayı hedefliyor.
– Türkiye’deki Oyun-Eğlence Alanlarının Yıllık Cirosu: 4 Milyar TL
– Oyun-Eğlence Sektöründe İstihdam Edilen Kişi Sayısı: 45 Bin
– Yüksek Sezonlarda İstihdam Edilen Toplam Kişi Sayısı (Dönemlik Çalışanlar Dahil): 100 Bin
– Türkiye’deki Oyun-Eğlence Alanlarını Ziyaret Edenlerin Sayısı: 150 Milyon
– Oyun-Eğlence Sektörünün Türkiye’deki Toplam Faaliyet Alanı: 6.2 Milyon Metrekare
– Alışveriş Merkezlerindeki Oyun-Eğlence Alanlarının Büyüklüğü: 600 Bin Metrekare
– Dünya Çapında Oyun-Eğlence Alanlarının Yıllık Cirosu: 50 Milyar Dolar
Göstergeler bu rakamların hızla yükselen bir ivme alacağı şeklinde.
Masal Gibi Tema Parkları: Hikayelerle Bezeli Eğlence Dünyasının Yükselişi
Bazen gerçek hayattan çıkıp bir masal dünyasında dolaşmak hepimize iyi gelmez mi?
Bu ilgi, temalı eğlence parklarına talebi tüm dünyada maksimum rakamlara ulaştırdı.
Yeni nesil tema parkları, belirli bir çekici tema etrafında dönen eğlence alanlarının yanı sıra peyzaj, dekor ve yeme içme alanları kullanan parklar olarak da tanımlanır. Bu temalarda genelde bir hikâye ve masal vardır. Bu parkı dekor ve atmosferle daha çekici hale getirir. Hikâyeler genelde; film, masal kahramanları, hayvanlar, orman hayatı ya da park için özel oluşturulmuş bir kurgu ve kahramanlardır.
Tema park kurgusunun iyi yapılması kadar seçilen bölgenin potansiyeli ve halkın eğilimleri de önem taşıyor. Park çevresinin canlılığı bölgenin turizm merkezi olarak cazibesini artırıyor. İyi bir park ve çevresinin; eğlencenin yanı sıra, yeme içme, konaklama, alışveriş gibi unsurlarla çeşitlenmesi parkın çekim merkezi olma özelliğini artırıyor.
Eğlence parklarının başlıca gelir kaynakları; bilet satışları, hediyelik eşyalar, yiyecek ve içecekler, oteller ve tatil köyleri ile ilgili diğer hizmetlerdir.
Temalı eğlence parklarına gelen ziyaretçiler geniş bir yaş grubunu kapsar, bu gruplar arasında 25 yaş altı, 25-39, 40-59, 60-74 ve 75 yaş üzeri gibi farklı yaş grupları bulunur. Yaşları ne olursa olsun, bu cazibe merkezleri ziyaretçilere çeşitli deneyimler ve eğlence imkanları sunarak her yaştan insan için popüler bir destinasyon oluşturur.
Temalı Parklarda Ziyaretçi ve Harcamaların Artışı: IAAPA Raporundan Çarpıcı Veriler
· IAAPA Dünya Eğlence Parkları Birliği raporuna göre temalı eğlence parklarında ziyaretçi patlaması yaşanıyor.
· 2020 yılında tema park harcamaları 17.4 milyar ABD doları iken 2025 yılına kadar 84.3 Milyar ABD dolarına ulaşması bekleniyor.
· Ziyaretçi sayısı 365.8 milyon iken bu sayının 2025 yılında 1.2 milyara ulaşması bekleniyor.
· Türkiye’deki yatırımlarda hareketlilik yaşanıyor. 2030 yılına kadar Türkiye nüfusunun 93.329 milyon olması bekleniyor ve bu nüfusun neredeyse %65’i 35 yaşın altında. Bu da ülkeyi, yeni eğlence tesisleri oluşturma konseptini absorbe etme potansiyeline sahip bir pazar haline getiriyor.
Yerel Yönetimlerin Rolü: Eğlence Sektörüne Yatırımlar ve Standartların Yükseltilmesi
Sektördeki hızlı gelişmeler, yerel yönetimlerin yeni tesis yatırımlarında çeşitliliği artırmasına ve standartları yükseltmesine öncülük etti. Kamu ve yerel yönetimler, eğlence ve rekreasyon bütçelerini önemli ölçüde artırarak toplam harcamalardaki rekreasyon ve eğlence payını %2.9’dan %6’ya kadar yükseltmeyi hedefliyor.