Başlığı okuduğunuzda "Bu neyin nesi?" diyebilirsiniz.
Son yıllarda özellikle yüksek turizm sezonunda bazı otellerin çifte rezervasyon yapması, konukların ortada kalması ve bu nedenle bitmeyen tartışmaların yaşandığına şahit oluyoruz.
Hemen vurgulayalım:
Her işletmeyi bu kategoriye sokmamak gerekiyor. Çok ciddi çalışan işletmelerde tatsız olaylar yaşanmıyor. Sıkıntı olsa bile önlem alınarak her şey kısa zamanda normal hale getirilebiliyor.
Türkiye'de çok iyi ve kaliteli hizmet veren yüzlerce işletme bulunuyor. Bunların çoğunun Avrupa ayarında olduğunun da altını çizelim. Otelcilik sektörümüzün her geçen yıl daha da sınıf atlaması turizmimiz açısından son derece önemlidir.
Sıkıntı yaratan ve iyi işletilmeyen işletmeler bu yasa ile ya kendilerine çeki-düzen verecek, ya da silinip gideceklerdir. İkisinin ortası olmaz.
Bunun yanında dağ başındaki oteli için ''denize sıfır'' diyen, pansiyonunu yıldızlı tesis gibi gösteren ya da ''butik otel'' adı altında fazla para isteyen işletmelere ise kapatmaya kadar varan cezalar gelecek.
Alınacak bu önlemlerin işletmeci-konuk ilişkilerindeki sıkıntıları önemli ölçüde giderebileceği görüşündeyiz. Çünkü bir yıl bekleyip, bir hafta 10 gün tatil yapmayı planlayanların tatilde konaklayacakları işletmelerde sorun yaşamamaları gerekiyor.
Hiç kuşkusuz bunun yanında işletmelerin de haklarının korunması, adil bir düzenlenmenin yapılması ve her iki tarafın da mağduriyetinin önlenmesi gerekmektedir.
Turizmde bazı tartışmaların önünü alabilmek, işletmeci-konuk ilişkilerini normalleştirmek amacı ile bazı önlem alınacak.
TBMM'ye sunulan yasa teklifine göre, Turizm Teşvik Kanunu'nda yapılması öngörülen değişiklik ve cezalar şöyle:
- Deniz araçları dahil, turizm işletmelerinin hizmetlerinde kusur, aksaklık ve eksiklikler olması ya da ilan, reklam, afiş, broşürlerle tüketiciye yanıltıcı şekilde tanıtılması halinde önce uyarı cezası verilecek. Buna rağmen kusur, aksaklık ve eksiklik giderilmezse, 8 bin 500 lira idari ceza uygulanacak. Yanıltıcı tanıtıma son vermeyen tesislere 14 bin lira daha para cezası verilecek.
- Müşteriye taahhüt edilen hizmetin verilmemesi veya eksik verilmesi halinde 8 bin 500 lira idari para cezası uygulanacak. Konaklama tesislerinde, işletme tarafından taahhüt edilmesine rağmen müşterinin konaklatılmaması veya hizmetin yakın çevrede aynı konumdaki işletmede verilmesi halinde, her oda için 8 bin 500 lira para cezası uygulanacak.
- Deniz turizmi araçlarının belgesinde belirtilen tür ve kapasiteye aykırı faaliyette bulunması halinde 10 bin lira idari para cezası verilecek. Turizm amaçlı sportif faaliyet iznine sahip olan işletmenin, belirlenen koşullara aykırı faaliyet göstermesi halinde 10 bin lira para cezası uygulanacak.
- Onaylı tarifelerin üzerinde fiyat çıkarılırsa fazla alınan ücretin 20 katı para cezası uygulanacak.
Özellikle yüksek sezonda yaşanan olumsuzlukların giderilmesi yönünde atılacak olan bu adımlar işletme-konuk ilişkilerinin düzene girmesi açısından nemlidir.
Dikkat edilecek olursa TBMM'ye sunulan yasa teklifinde dile getirilen konular yüksek sezonda birçok işletmede yaşanan olumsuzluklardan kaynaklanmaktadır. Hiç değilse bu yasa ile birçok işletmenin de kendisine çeki-düzen vermesi sağlanmış olacaktır.
Bizim önerimiz de şu:
İşletmelere yaşanan olumsuzluklar nedeni ile ceza verilirken, kaliteli hizmete imza atan ve hiçbir olumsuzluk yaşanmayan işletmeler de ödüllendirilsin. Bu ödül, en azından diğer bazı işletmeler örnek olacak, onları da bu kaliteli hizmet yarışında var olduklarını ortaya koyacaklardır.
"Müşteri memnuniyeti" her alanda olduğu kadar otelcilikte de geçerlidir ve çok önemlidir. "Müşteri memnuniyeti" konusunda iyi not alan işletmelerin de ödüllendirilip teşvik edilmesi daha kaliteli hizmet anlayışının da önünü açacaktır.
Özetleyelim:
TBMM'ye sunulan kanun teklifini son derece olumlu buluyoruz. Otelcilik sektörüne de taze kan getireceğinden şüphe etmiyoruz. Bu yasa ile yürürlüğe girecek olan cezalar, hiç şüphe etmiyoruz işletmelere kalite de getirecektir.