Yaşadığımız pandemi dönemi sonrası küresel anlamda havayolları toparlanamadı. Ekonomisi güçlü ülkelerde bile kriz yaşanıyor. Bunlardan biri de Almanya olarak karşımıza çıkıyor. Alman havacılık sektörünün toparlanmada Avrupa’nın gerisine düştüğü görülüyor.

 Almanya'da hava yolu şirketleri yüksek maliyetler ve vergiler nedeniyle kriz yaşıyor. Hava yolu şirketleri, birbiri ardına bazı hatlarda uçuş durdurmaya ve frekans azaltmaya gidiyor. Örneğin Alman havacılık sektöründe önemli bir rol oynayan Ryanair, Hamburg Havalimanı'nda 2024'e göre yüzde 60 gibi rekor bir seviyede küçülmeye gitti. Benzer şekilde Eurowings Hamburg Havalimanı'ndaki 1000 seferini iptal edip Hamburg-Köln seferlerini tamamen iptal ederken, Condor da yüzde 13 oranında kapasite azalttı. Her üç hava yolu da küçülmeye gerekçe olarak Hamburg Havalimanı'ndaki yüksek maliyetleri gösterdi.

Hamburg Havalimanı CEO'su Christian Kunsch, yapmayı planladıkları yolcu başına 2,30 euroluk artışın çok makul bir miktar olduğunu söylüyor. Uçuş başına oluşacak bir iki bin euroluk ek maliyetin bir rotada uçulup uçulmamasının mazereti olamacağını kaydeden Kunsch, "Hamburg Havalimanı federal düzeydeki siyasi çatışmanın piyonu getirildi." dedi.

Alman havacılık sektörünün Avrupa'nın geri kalanından daha yavaş toparlandığını belirten Alman Havacılık Birliği (BDL) Genel Müdürü Joachim Lang pandeminin ardından Alman havacılık sektörünün toparlanmada geri kaldığını ifade etti. Lang "Avrupa genelinde havacılık sektörü 2024-25 kış planları açısından pandemi öncesinin yüzde 10 üzerine çıkarken, Almanya hala yüzde 17 gerisinde." dedi.

Almanya'da havacılık sektörünün toparlanması adına devletin bir şey yapmadığını kaydeden Joachim Lang, açıklamalarında şunları söyledi:

 "Dahası, 2020'den bu yana hava yolu vergisi, havacılık gücenlik vergisi ve hava trafik kontrol ücretleri iki katına çıkarıldı. Karşılaştırma yapmak gerekirse, bugün Almanya'dan başka bir AB ülkesine uçuş maliyeti 4 bin 500 euro iken İspanya'da bu tutar 660 euro. Almanya’da vergiler zaten yüksek. Yeni vergi artışları da yolda. Buna göre, 2025 yılında havacılık güvenlik ücreti 10 eurodan 15 euroya çıkarılacak. Dahası, 2025'ten itibaren Avrupa hava sahasını kullanan tüm hava yolları yüzde 2 oranında 'sürdürülebilir havacılık yakıtı' kullanmak zorunda.”

 Vergilerin zaten yüksek olduğu Almanya'da yeni vergi artışlarının yolda olduğu belirtiliyor.

 Talep ederek sonuç alamayan hava yolu şirketleri harekete geçerek harekete geçerek peş peşe uçuş iptali ve frekans azaltma kararları aldı. Çünkü Hamburg Havalimanı'ndaki ücret artışı aslında bardağı taşıran son damla oldu. Lufthansa CEO'su Carsten Spohr, Hamburg Havalimanı'nın patronu Kunsch'un havalimanındaki bağlantılar konusunda endişeli olduğunu aktardı. 

Hamburg Havalimanında frekans azaltıp bazı hatları iptal eden Ryanair, Condor ve Eurowings'in gelecekte para kazanabilecekleri havalimanlarından uçacağı ifade ediliyor. Çünkü bütçeli hava yolu şirketlerinin bu maliyetlerle operasyon yapmasının olanaksız olduğunun altı çiziliyor. 

Havacılık vergilerinin daha fazla artırılmaması gerektiği konusunda uyarıda bulunan BDL Başkanı Jens Bischof, bir adım daha ileri giderek hava trafik vergisinin kaldırılmasını istemeye hazırlandıklarını belirtti. Havacılık sektöründe maliyetlerin yüksek olduğu İsveç'in bu yönde aldığı kararın Almanya'ya da örnek olması umut ediliyor.