Zeytin ve zeytinyağı geçen iyi para etmişti. Üreticiler bu nedenle yeni fidan dikimi ile tarlaları zenginleştirmeye başladı.
Ancak şu gerçeği de yansıtalım:
En kolay hile zeytinyağına yapılıyor. Hileciler şimdi de zeytinyağına sızdı. Piyasada denetim yok. Hileciler cirit atıyor. Piyasa sahte zeytinyağı kaynıyor.
Özellikle çeşitli yağ yüklü tırlar zeytinyağı yapılan bölgelerde cirit atıyor. Zeytinyağı rengindeki bu yağlar millete zeytinyağı diye satılıyor. Bu konuda yoğun şikayetler geliyor ama tedbir alınmıyor.
Geçen yıl çok pahalı olan zeytin ve zeytinyağı fiyatlarının bu yıl düşüşe geçtiği belirtiliyor. Bu durum hileyi daha da artırabilir.
Uzmanlar şu konuyu da gündeme taşıyor:
“Zeytinyağı plastik şişlerde kesinlikle satılmamalı. Tükrticiler buna da dikkat etmeli.
Ayvalık, yaklaşık 2 milyon adet zeytin ağacına ev sahipliği yapıyor. Geniş alanlara da yeni zeytin ağaçları dikiliyor. Çiftçiler zeytin ve zeytinyağının önemli geir kaynağı olduğunu söylüyor.
Ayvalık Ticaret Odası Başkanı Ali Uçar; taklit, tağşiş ve sahteciliğin tüm gıda ürünlerinde olduğu gibi 'Ayvalık zeytinyağından da büyük bir sorun olduğuna işaret ederek, şşu görüşleri yansıttı:
"Hasat sezonu yaklaşırken bakanlığın yapmış olduğu baskınlar ve açıklamış olduğu tağşiş listeleri, bu konuyu bir kez daha gündeme taşıdı. Adı zaman zaman gündeme gelen bu gıda sahteciliği, taklit ve tağşiş ürünler öncelikle üreticinin sonra da işletmelerimizin emeklerini çalmakta ve marka değerlerimize zarar vermektedir" dedi. Sahte ürünlerin daha çok sosyal medyada ve online ticaret sitelerinde satıldığına işaret eden Uçar, "Öncelikle merdiven altı olarak tabir edilen bu ürünlerin satışları engellenmeli. Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından geçen hafta açıklanan bu ürünlerin ya markası ya şirket ismi ya da adresleri sahte. Biz Ayvalık Ticaret Odası olarak üzerinde Ayvalık yazan her ürünün menşeinin Ayvalık olmadığını belirtmek isteriz. Tüketicilerimiz öncelikle fiyat kriterini kontrol etsin, çok düşük rakamlı ürünlerin zeytinyağı olmayacağını, hatta 'Ayvalık Zeytinyağı' olmayacağını bilsin. Tüketicimiz muhakkak coğrafi işaretli ürünleri tercih etsin. Ayvalık Ticaret Odası Akredite Duyusal Analiz Laboratuvarıyla hem kimyasal hem de duyusal olarak Türk Gıda Kodeksine göre 'Ayvalık Zeytinyağı' coğrafi işaret sahibi olarak coğrafi işaretli ürünleri aşama aşama kontrol etmektedir. Bu ürünler güvenlidir. Biz bunları Ayvalık Ticaret Odası web sayfamızda ve sosyal medya hesaplarımızda duyuruyoruz"
Bu sene zeytinde var yılı olduğunu, bu yüzden zeytinyağında bereketli bir sezon geçireceklerini ve ambalajlı yağ satışlarında yüzde 15-30 gerileme yaşanacağını belirten Ali Uçar, tüketicilerin zeytinyağı satın alırken dikkat etmesi gerekenler hakkında da şunları paylaştı: "Zeytinyağını tadarak almak önemlidir. Üzerinde etiketi olmayan, pet şişeye konulup uygun saklama koşullarında saklanmamış, 'organik' adıyla pazar yerlerinde ve yol kenarlarında satılan ürünler alınmamalı" dedi.