Bir önceki yazının devamıdır.

Her işletmenin ihtiyacı, iş yapış biçimi, yönetim sistemi, insani ilişkileri, hukuki yapısı veya diğer gereksinimleri farklıdır ve her alt işverenlik sözleşmesi o işletmeye ve ilişkiye özel biçimde kurgulanmalıdır. Ancak genel bir bakışla yorumlamak gerekirse, bir alt işverenlik sözleşmesinin aşağıdaki hususları içermesi gerektiği söylenebilir.

İşlerin hangi şekil, sıralama ve standartlar dâhilinde gerçekleştirileceği

Fatura edilecek maliyetlerin açıklamalı tabloları

Faturaların oluşturulma ve ödeme tarihleri

Alt işveren firmanın personellerine maaş ödeme tarihleri

Alt işveren personellerinin özlük, yönetim ve denetim işlerinin kimin tarafından yürütüleceği

Resmi tatillerde ikame çalışmaların durumu ve bu çalışma maliyetlerinin kimin tarafından karşılanacağı

Yıllık izinlerde ikame çalışmaların durumu ve bu çalışma maliyetlerinin kimin tarafından karşılanacağı

Fazla çalışmaların durumu ve nasıl faturalandırılacağı

Kıdem, ihbar veya olası diğer tazminatların kimin tarafından karşılanacağı

Yemek, servis, iş kıyafeti ve diğer ekipmanların standartları ile kimin tarafından karşılanacağı

İşyeri hekimi, sağlık personeli, iş güvenliği uzmanı gibi maliyetlerin kimin tarafından karşılanacağı

Alt işveren personellerine yıl içinde yakacak, bayram, giyecek gibi yardımların durumu ve kimin tarafından karşılanacağı

Alt işveren personellerinin izin, rapor, devamsızlık ve disiplinsizlik durumlarında izlenecek yöntemler

İş kazası prosedürleri ve acil durumlarda tarafların sorumlulukları

İşten ayrılan personellerin yerine ne kadar sürede personel temin edileceği

Ek personel taleplerinde ne kadar sürede ve kaç personel temin edilmesi gerektiği

Talep edilen kalite ve yetki belgeleri

Sözleşmeye aykırı davranışların cezai müeyyideleri

Anlaşmazlıkların çözümünde yetkili makamlar

 Bir alt işverenlik sözleşmesinin sadece hukuki gereksinimleri karşılaması yeterli değildir. Hukuk, satın alma, finans, teknik, kalite, insan kaynakları, planlama gibi birçok farklı gereksinimin şekil ve şartları göz önünde bulundurularak sözleşmeye eklenmelidir. Bu özelliği nedeniyle bir alt işverenlik sözleşmesinin, tek bir hukuk müşaviri tarafından hazırlanması yanlış bir yöntemdir. Doğru yöntem, sözleşme konusu işin etki edeceği tüm tarafların beklentilerini tespit etmek ve sözleşmeye eklemektir.

Bu bölümde paylaşılan bilgilerden de anlaşılacağı üzere, alt işverenlik sözleşmesinde yer alması gereken ve asıl işveren ile alt işveren arasındaki ilişkinin detaylarını belirleyen şartlar, Alt İşverenlik Yönetmeliği şartlarından oldukça farklıdır. Yönetmelik şartları elbette esasen doğrudur, hatta hukuki geçerlilik şartıdır. Ancak makul sözleşmenin taşıması gereken özellikler sektörden sektöre ve yapıdan yapıya farklı parametreler içerecektir. Bu nedenle hazır formatta bir alt işverenlik sözleşmesi aramak yerine, geniş katılımlı bir komisyon eliyle, tüm tarafların beklentilerini tespit ederek kendi alt işverenlik sözleşmenizi oluşturmanız en doğru yöntemdir.